More Website Templates at TemplateMonster.com!

Cagiva Mito Konvertering till EL

EL-Mito

Toppfart: 100kmh, kan drevas ner för bättre acc.
Räckvidd: 50-70 km.

Batterier:
Lithium-ion LiFeMnPO4  med BMS som övervakar varje cell.
16 celler / 54V
37 kg totalt.  3,07 kWh
180A konstant max uttag. Max 600A i 10sek.
Laddtid 4 timmar
Batteri-livslängd 1500 laddcyklar. 1500 * 6 mil = 9000 mil.

Motor:
Motenergy ME0708   Vikt 12 kg.
8hk/6kw kontinuerligt och 15hk/11kw under en minut.
100A kontinuerligt och 300A i en minut.

Controller:
Alltrax 4834
Programmerbar. Max 300A

48V * 300A = 14400W = 14,4*1,36 = 19 hästkrafter. Lite mindre i verkligenheten.

Kostnad i delar ca. 35-40000 kr.

Delar med mej av ett nästan färdigt elhojsprojekt =)

Inköpt skuren Cagiva Mito 125


Riggat upp grejerna på bänken o provkör, aldrig gjort nåt sånt här projekt innan.



Ville väldigt gärna montera motorn i svingen på nåt sätt men de va döfött.. för dåligt me plats.



Fått dit motorn.. kanske hittar på nåt mindre fäste senare.



Äntligen fick jag hem mina efterlängtade paket! Kan tala om att jag va lagom nervös när jag fick ett mejl från hamnen i rotterdam ang. a package of lighters.... 
som visade sig vara ett missförstånd av speditionskillen, oh sorry.. a package of lithium battery =) nästa gång blir de nog flygfrakt för det hela tog nog 2-3 månader.




Svetsar batterilådor



Bränner fast fint i den gamla cagivaramen med den nya jasicen(kinasvets)



Ursäktar att en del bilder e urkassa mobilbilder



Undre batterifästet, o här sitter laddaren oxå lätt o montera väck om man inte vill köra runt med den.. t.ex. vid race 



Batteriet faller på plats




Äntligen fick man börja dra lite kablar. Snart så...



Körklar! BMS, controller, kontaktor, 12Vconverter o all el monterat å de då va.





2 provkörningar blev gjorda förrförra helgen på 2 mil vardera. Hojen har hyffsat acc och toppar ca 100. Men den känns ganska orkeslös och så har jag insett att den är på tok för högt drevad, blir ingen riktig snurr på motorn o så går den varm tack vare det med..

Men jävlar vilken fräck känsla det är att köra! Tyst e bara förnamnet o man får en helt annan närvaro typ. 
Men det känns lite småkusligt o swischa förbi hus intill vägen. Tror ju inte nån hör när man kommer, men de blir nog en vanesak o ta de lite lugnare.

Om nån frågar om räckvidden så vet jag inte riktigt 100 än så då vill jag inte spekulera heller

Lite komponentinfo
Batterier GBSsystem Lithium-ion 48V60AH med BMS+laddare
Mars ME-0708 motor 
Controller Alltrax AXE-4834
GG 48vdc contactor
Magura twist throttle
GG dc/dc converter (36-72to 12V)

Kvar o göra
Lacka kåpor, dreva om, montera volt o amp mätare, luftkanal till motorn, massa småfix.., lacka o svetsa lite på sina ställen. O så regga om till eldrift.
Men nu kom ju snön mkt lägligt så man inte stressar o gör nåt halvdant =)


Hoppas man inspirerar lite fler till o bygga elhoj!! De e fräckt! 

Bättre bilder kommer när jag är färdig, inte mobilbilder, får ta o låna polarns gopro tror ja me.

 

en mellanupdate..
Kåporna är på lack, drev ska beställas i veckan, diodlampor borde komma snart. Har plockat ur batterierna o mätt alla celler som alla var exakt 3.31V, verkar bra =)

byggt nåt halvdant ramair till motorn för kylning



plastskydd för undre batterilådan


o så en ny innerstänkskärm








fått dit ampere och voltmätare =)


förvaringslådan blir faktiskt lite större nu än original, bra att ha vid långa dagsturer 




 

Nästan klar!!

Nu har jag fått hem drivpaket o nylackade kåpor.

O kört ca. 10 mil. längsta resan 4 mil hittills. Har inte provat hur långt jag kommer än, men efter 4 mil stod voltmätarn på 51V så det bådar gott. Måste utvärdera detta riktigt efter en 50 mil.

Men jävlar va roligt detta är.. Accet är riktigt bra, visst man kommer säkert o vänja sej efter ett tag, eller när man kört en riktig hoj innan.. men skitsamma!

Nu toppar den bara 85, kommer nog o dreva om han så den varvar ut nånstans vid 100.

Man måste bara älska ljudet av en ilsken elmotor :P

EL-börnisar är inget problem! =) ryker satan!!

Nu är det kvar lite estetiskt jobb o diverse, en amperemätare som paja, regbesiktning ska förberedas.. o just de packboxarna läcker..

Här kommer bilder, kanske nån film efter helgen.























Jag citerar Roy o Roger.. Hej då macken

Film!!

Så nu har jag hunnit köra ett par mil, verkligen skitkul maskin =)

5,5 mil kom jag när jag körde småväg och bara massa accelerationer.
6,5 mil när jag låg o sträckkörde i 70 kmh.

Toppfart 85, 90 i medvind o laddat batteri. kanske drevar den till 100 kmh men inte mer.

Man märker att batteriet tar slut när bms stänger av hojen under belastning, (någon av cellerna är under 2 volt.) Sen kan man smygköra nån kilometer, antagligen mer men jag har inte lust o plåga batterierna i onödan.

Så den dör ganska ganska tvärt men man har hyfsad koll på voltmätarn.

Skickar med en film från i söndags.

Det som inte fick hända hände dock typ 5 minuter efter filmen.
Jag står o fotar min elskade nylackade elhoj när jag märker att den verkar börja rulla lite, jag stirrar fram och tar tag i gashandtaget, (glömt tändningen på?!?)
och vrider till gasen o hojen flyger iväg åt helvete! som resulterar i spräckt vindkåpa, brutet styre, o en jävla massa repor.

Men det e snart ihoplappat o så får jag väl lacka om det senare.

Allt annat har funkat såpass bra så jag orkar inte va bitter nu =)









Stäng ALLTID av tändningen på din elhoj!







över n out


Fixad från den lilla marksyningen och framförallt...

Godkänd regbesiktning. 100% eldrift lagligt!


 

Toppfart: 100kmh, kan drevas ner för bättre acc.
Räckvidd: 50-70 km.

Batterier:
Lithium-ion LiFeMnPO4  med BMS som övervakar varje cell.
16 celler / 54V
37 kg totalt.  3,07 kWh
180A konstant max uttag. Max 600A i 10sek.
Laddtid 4 timmar
Batteri-livslängd 1500 laddcyklar. 1500 * 6 mil = 9000 mil.

Motor:
Motenergy ME0708   Vikt 12 kg.
8hk/6kw kontinuerligt och 15hk/11kw under en minut.
100A kontinuerligt och 300A i en minut.

Controller:
Alltrax 4834
Programmerbar. Max 300A

48V * 300A = 14400W = 14,4*1,36 = 19 hästkrafter. Lite mindre i verkligenheten.

Kostnad i delar ca. 35-40000 kr.

100 milaservice och ny display

Kört runt 100 mil nu och tänkte göra 100 milaservice, men kedjan var smörjd, så jag skippade den :P

Milkostnaden ligger runt 1kr/milen =)

Beräknad livslängd på batterierna är 9000 mil ner till 80% kapacitet.

Såhär står de i regpapprena nu.


Tjänstevikt, kg: 145 (original 135kg)
Drivmedel 1: EL
Motoreffekt, kw: 10,0

T31A MOTORN UTBYTT
MOTOR: TYP DC, MOTENERGY ME0708
BATTERIER: GBS-LFMP60AH 16 CELLER OM 3,2 VOLT,
TOTALT 51,2 VOLT OCH 60 AMPERE.

Monterat en Cycleanalyst display som håller koll på strömförbrukning och en massa annat. Riktigt bra
pryl o inte farligt dyr heller.



EL-Miton på laddning ~ 1 kr / milen =)





Nu väntar jag på ett nytt framdrev så jag kan testa hur den är med lite högre toppfart... Annars finns det inte mycket o pilla med förutom o att jag ska lära mej funktionerna i cycleanalysten.

Så skönt o va klar me hojen o bara KÖRA =)

---

tog lite bilder ikväll i trädgården.













nu får det va nog me bilder ett tag :P

jag har filmat me gopro kamera förra veckan men nu sitter jag på lite slött internet...

ALLA BILDER FINNS PÅ bilder.millemoto.se

 

 

 

En andraplats i klassen street på Hojrock 2012.

 

 

Våra Konverteringar